М І Н І С Т Е Р С Т В О
СОЦІАЛЬНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ
Протокол
робочої наради щодо спрощення механізму відбору підприємств, які будуть забезпечувати осіб з інвалідністю технічними та іншими засобами реабілітації за рахунок коштів державного бюджету
м. Київ 26 січня 2015 року
Головуючі:
Полякова О.Ю. – директор Департаменту соціального захисту інвалідів Мінсоцполітики,
Артюх С.О. – директор Фонду соціального захисту інвалідів
Запрошені:
Користувачі технічних та інших засобів реабілітації, волонтери, громадські організації інвалідів, протезно-ортопедичні підприємства усіх форм власності, акредитовані журналісти
(згідно зі списками реєстрації )
Слухали :
Полякова О.Ю. – директор Департаменту соціального захисту інвалідів
О.Ю. Полякова зазначила, що такий інтерес громадськості до нинішнього заходу засвідчує: питання – вкрай актуальне, адже йдеться про подальший розвиток ринку протезно-ортопедичної продукції, спрощення механізму відбору підприємств, які будуть забезпечувати осіб з інвалідністю технічними та іншими засобами реабілітації за рахунок коштів державного бюджету, підвищення якості продукції та рівня надання послуг.
Проінформувала, що з 31 грудня 2014 року у Мінсоцполітики розпочато прийом документів від підприємств-кандидатів. Найближчим часом Експертна комісія Мінсоцполітики під головуванням першого заступника Міністра В. Шевченка на своєму засіданні їх розгляне за нині чинним порядком, затвердженим наказом Міністерства від 18.04.2012 за № 215 „Деякі питання придбання технічних та інших засобів реабілітації”, який зареєстровано в Міністерстві юстиції України 14.06.2012 за № 961/21273, і Фонд соціального захисту інвалідів розпочне процедуру укладання договорів щодо забезпечення людей з інвалідністю технічними та іншими засобами реабілітації у 2015 році.
Крім того, паралельно, Міністерство напрацювало проект змін до згаданого наказу, якими мають бути істотно спрощені як кваліфікаційні вимоги до підприємств-виробників, так і сам механізм подачі документів.
„Ми обговорюємо з вами ці зміни, робимо при необхідності уточнення, погоджуємо з центральними органами виконавчої влади, юстуємо, і коли ці зміни наберуть чинності, починаємо працювати за новим механізмом. Отже, ті підприємства, які хочуть цих змін, - на них чекають. А ті підприємства, яких влаштовують на сьогодні існуючий порядок, подають документи зараз. Зазначу, що проект змін до наказу № 215 був оприлюднений на веб-сайті Міністерства, всі з ним могли ознайомитися, і сьогодні ми маємо розглянути ті неузгодженості, які, можливо, ще залишаються”, - сказала Оксана Полякова.
Як підкреслила керівник департаменту, зміни ці насамперед стосуються виробників, але виробники працюють для споживачів, зокрема, для людей з інвалідністю, тому на нинішній нараді присутні представники громадських організацій інвалідів, і громадяни, які користуються технічними та іншими засобами реабілітації. Оксана Полякова висловила впевненість, що розмова буде корисною для всіх сторін діалогу.
Отже, що Міністерство пропонує змінити у кваліфікаційних вимогах до підприємств. По-перше, прибираються документи, які підтверджують відсутність заборгованості з повернення кредитів, із сплати податків і зборів, зарплати працівникам, а також довідки територіального органу Пенсійного фонду про відсутність заборгованості зі сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування пенсійного Фонду. Крім того, частина документів замінюється декларацією. Треба буде декларувати наявність приміщення, інструментарію, фахівців, обладнання тощо.
„Подаючи декларацію, підприємство має чітко усвідомлювати, що воно тим самим бере на себе зобов’язання і несе відповідальність за правдивість інформації. Це може бути перевірено. Тому в наказ вноситься поняття про можливість перегляду рішення експертної комісії і визначено підстави, які можуть бути для того. Це, наприклад, наявність рекламації на технічні засоби реабілітації, виявлення зауважень по виконанню договорів, надання недостовірних даних про професійну підготовку фахівців, наявність документально-технічної документації, наявність обладнання для оснащення приладів, наявність обладнання для проведення оцінки якості технічних та інших засобів реабілітації і наявність стаціонарних відділень для підприємств, які здійснюють протезування і ортезування для людей з інвалідністю. Тобто це вичерпний перелік підстав, коли рішення експертної комісії може переглядатися. Також затверджуються форми декларацій. Ось це ті суттєві зміни, які передбачається внести в наказ”.
Марусевич І.М. – голова Всеукраїнської громадської організації „Асоціація інвалідів - спинальників України”
Позитивно оцінив роботу, проведену Міністерством, як і той факт, що нині людина з інвалідністю має право сама обирати крісло, в якому їй зручно пересуватися, а заодно й виробника.
Звернув увагу на питанні щодо якості виробів. Також запропонував збільшити термін їх гарантійного обслуговування, і зауважив, що сертифікація і випробування технічних засобів реабілітації мають здійснюватися обов’язково.
Прохоров О. - голова Конфедерації громадських організацій інвалідів Одеської області
Підтримав позицію Марусевича І.М. та запропоновані Мінсоцполітики зміни до проекту нормативно-правового акту.
Проінформував про роботу майстерні по ремонту технічних та інших засобів реабілітації та попросив про надання консультативної допомоги при оформленні документів для подачі на розгляд Експертної комісії .
Краснощоков О.М.
Порушив питання строків підписання договорів з підприємствами та проведення засідань Експертної комісії Мінсоцполітики щодо встановлення відповідності підприємств кваліфікаційним вимогам на виготовлення, поставку, ремонт та технічне обслуговування технічних та інших засобів реабілітації у 2015 році.
Волонтери
Запропонували розглянути можливість введення ваучерів з метою забезпечення можливості особам з інвалідністю обирати виріб для повного задоволення своїх потреб та здійснювати доплату. Також запропоновано створити Робочі групи при Мінсоцполітики по проблемних зонах із залученням інших Міністерств для розгляду різного роду питань, які на сьогодні є актуальними.
Давиденко О.В., Карпенко В.В., Козак Л.С., Суязов С.О., Стеценко О.П., Морозов О.С., Порплавець В.С., Бабюк Ф.К., Брюханський В.О. запропонували встановити термін подачі документів для встановлення відповідності кваліфікаційним вимогам з 1 листопада по 1 березня.
Тріскач С.М. - голова спілки воїнів – інтернаціоналістів Афганістану
Порушив питання недостатньої поінформованості учасників АТО щодо механізму забезпечення технічними та іншими засобами реабілітації.
Тарасюк О.Б. – учасник АТО повідомив про те, що інформації щодо послуг протезування або ж забезпечення іншими технічними засобами реабілітації достатньо.
Кікін О.С. – учасник АТО
Озвучив проблемні питання з якими щоденно стикаються учасники АТО, зокрема встановлення статусу учасника бойових дій, групи інвалідності, забезпечення кріслами колісними та іншими технічними засобами реабілітації, проходження медичного обстеження для визначення медичних показань на забезпечення автомобілем, відсутність безперешкодності до адміністративних будівель.
Артюх С.О. – директор Фонду соціального захисту інвалідів
Наголосив на тому, що сьогодні зміни, запропоновані Мінсоцполітики насамперед направлені на зняття зайвих перепон для ефективної діяльності протезно-ортопедичних підприємств. Однак важливим питанням має бути контроль. Адже це державні кошти, які виділяються для задоволення потреб інвалідів. Сергій Олександрович зазначив, що до анексії Криму та початку бойових дій на Донбасі наша протезно-ортопедична галузь обслуговувала 300 тисяч людей з інвалідністю. Нині, на жаль, у зв’язку із складною політичною ситуацією число таких людей в Україні зростає. Протезна галузь має бути готовою до нових викликів і вимог. У держбюджеті 2015 року на потреби окремих категорій громадян виділено 820 млн. гривень. Тому потрібно і працювати, і удосконалюватися одночасно.
Поплавець В.С. – директор ТОВ „Центр протезування „Едвардс”
Висловив зауваження до нормативно-правового акту, зокрема: терміну подання документів, повноважень членів Експертної комісії, зауважень до договорів, недоцільності наявності стаціонарів для надання послуг з протезування та ортезування, недоцільності опису вимог до фахівців, виключення пункту щодо перегляду рішення, та зауважив, що такі пропозиції надані до Мінсоцполітики.
Крім того Поплавець В.С. запропонував покласти відповідальність на членів комісії за прийняті рішення, розгляд документів здійснювати за участі бажаючих підприємств. Приймати рішення на три роки , та для підприємств, що звертаються вперше - з обов’язковим підтвердженням щорічно.
Морозов О.С. – консультант ТОВ „Український центр реабілітації ветеранів Афганістану”
Запропонував не проходити процедуру відповідності кваліфікаційним вимогам підприємствам, які мають ДСТУ ISO 13485:2005 „Вироби медичні. Системи управління якістю. Вимоги щодо регулювання”. Також підтримав пропозиції до нормативно-правового акту, які надані ТОВ „Едвардс”.
Швець А.В. – представник ТОВ „НМПО”
Підтримала напрацьовані пропозиції до наказу Мінсоцполітики, однак висловила зауваження до пунктів 4 та 12 проекту нормативно-правового акту в частині повноважень Комісії щодо перегляду рішень, в тому числі при виявленні зауважень по виконанню договорів.
Давиденко О. В. – директор ТОВ „Світ Літньої Людини та Реабілітації”
Підтримав пропозиції Мінсоцполітики, щодо спрощення процедури та подання обмеженого переліку довідок для встановлення відповідності кваліфікаційним вимогам на виготовлення, поставку, ремонт та технічне обслуговування технічних та інших засобів реабілітації. Також порушив ряд питань, які потребують першочергового вирішення задля процедури забезпечення окремих категорій громадян технічними та іншими засобами реабілітації, а саме: затвердження наказу Мінсоцполітики, яким визначено граничні ціна на технічні та інші засоби реабілітації з урахуванням сучасного курсу валют.
Звернув особливу увагу та не підтримав пропозицію ТОВ „Центр протезування „Едвардс” та ТОВ „Український центр реабілітації ветеранів Афганістану” в частині відповідності ДСТУ ISO 13485:2005 „Вироби медичні. Системи управління якістю. Вимоги щодо регулювання”. О.В. Давиденко зазначив: „наявність такої вимоги знищить вітчизняних виробників, готуватися до Європейських стандартів потрібно поступово, але не раніше ніж у 2016 році. Сертифікація технічних та інших засобів реабілітації, не як виробів медичного призначення, є менш дороговартісною для будь-якого підприємства, ніж проходження всіх процедур в Міністерстві охорони здоров’я (далі - МОЗ). Крім того, система МОЗ не гарантує якість виробів” – наголосив керівник підприємства і навів приклад.
Стеценко О.П. – директор ТОВ „Ортотех-Сервіс ГмбХ”
Підтримав пропозиції Мінсоцполітики, щодо спрощення процедури та подання обмеженого переліку довідок для встановлення відповідності кваліфікаційним вимогам на виготовлення, поставку, ремонт та технічне обслуговування технічних та інших засобів реабілітації. Висловив зауваження до проекту наказу, в частині наявності рекламацій на технічні та іші засоби реабілітації, що були виготовлені та зауважень до договорів.
Крім того зауважив, про необхідність перевірки підприємств, що вперше заявляються на встановлення відповідності кваліфікаційним вимогам.
Суязов С.О. – директор Львівського казенного експериментального підприємства засобів пересування і протезування
Підтримав пропозиції Мінсоцполітики та звернув увагу на питання якості виробів, що виготовляються. Наголосив, що контроль за підприємствами має бути, адже вони користуються державними коштами і це боротьба за виживання, конкуренція, але не всі представники підприємств можуть бути добропорядними навіть по відношенню до людей з особливими потребами.