Україна першою з країн пострадянського простору шляхом створення державних інституцій та квотування робочих місць запровадила дієві законодавчі важелі соціальної відповідальності роботодавців щодо працевлаштування осіб з інвалідністю.
Статтею 19 Закону України „ Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні” визначено, що для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб – у кількості одного робочого місця.
Після внесення у 2011 році змін до ст. 19 Закону України „Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні”, якою встановлено, що 4 % норматив є нормою прямої дії, значно зросла кількість працюючих інвалідів на підприємствах Рівненщини, які подали звіти про зайнятість та працевлаштування інвалідів. На підприємствах області у 2011 році працювало 8579 інвалідів, що на 969 більше від кількості робочих місць, яка мала бути створена роботодавцями за звітний період межах встановленого нормативу (7610).
Відповідно до статті 20 Закону України „ Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні”, у разі невиконання встановленого нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів, підприємства мають сплачувати відділенню Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції. При цьому слід звернути увагу на те, що підприємства, установи і організації, що повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів, звільняються від сплати зазначених санкцій.
З метою контролю за виконанням роботодавцями нормативу створення робочих місць для працевлаштування інвалідів щорічно Рівненським відділенням Фонду опрацьовується близько 3 тисяч звітів суб’єктів господарювання.
Завдяки постійному контролю з боку Фонду спостерігається основна тенденція: збільшення кількості підприємств, які виконують встановлений норматив. Якщо у звітному 2009 році цей показник становив 79 % від загальної частини підприємств, що прозвітували у 2009 році, то у 2011 році частина таких підприємств становила майже 88 % від загальної кількості підприємств, на які поширюється норматив працевлаштування інвалідів.
Законодавча практика щодо визначеного нормативу робочих місць для людей з інвалідністю визначає принциповий механізм соціального захисту неповносправних громадян, який забезпечує не лише їхнє працевлаштування, але й створює джерела для фінансування низки заходів із соціальної, трудової, фізкультурно-спортивної та професійної реабілітації цієї категорії громадян.
Відділення Фонду соціального захисту інвалідів щомісячно брало участь у проведенні загальнообласних Днів інформування населення. Працівники відділення Фонду проводили зустрічі у трудових колективах підприємств, установ та організацій різних форм власності на території області, на яких населення мало змогу ознайомитися з актуальними питаннями у політичному житті суспільства, основними законами та законопроектами, висловити свої зауваження, пропозиції та міркування, які доповідачами передавались в управління інформаційного та аналітичного забезпечення облдержадміністрації на наступний день після проведення дня інформування.
Щомісячно відділ зв’язків із громадськими організаціями та засобами масової інформації апарату облдержадміністрації розміщує на Web-сторінці інформацію про основні напрямки роботи та організацію заходів, що відбувалися за участю Рівненського відділення Фонду.
У цьому році обласне відділення Фонду ініціювало проведення на базах міськрайонних центрів зайнятості круглих столів на тему "Соціальне партнерство як фактор сприяння у працевлаштуванні осіб з інвалідністю", в яких брали участь представники органів виконавчої влади, роботодавці та громадяни з особливими потребами. Метою заходів було удосконалення шляхів співпраці з роботодавцями, вирішення проблем соціального захисту людей з інвалідністю шляхом працевлаштування. Фахівці відділу взаємодії з роботодавцями і громадськістю, організаційної та кадрової роботи обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів надали присутнім роз’яснення щодо можливостей отримання фінансової допомоги, позики, дотації за рахунок коштів Фонду на створення робочих місць для інвалідів, довели зміст чинних нормативно-правових актів, відповідно до яких здійснюється фінансування.
Під час обговорення порушених питань з-поміж інших увага акцентувалась на прикладах соціально відповідального ставлення роботодавців до проблем створення окремих спеціальних чи пристосованих робочих місць для інвалідів відповідно до індивідуальних програм реабілітації, аналізувались можливості конкретних підприємств отримати безвідсоткову позику на створення додаткових робочих місць для інвалідів, обговорювалися нормативно-правові акти, на підставі яких здійснюються заходи із трудової реабілітації осіб з інвалідністю.
У вересні місяці поточного року Регіональною комісією з питань діяльності підприємств та організацій громадських організацій інвалідів за поданням обласного відділення Фонду позитивно розглянуто питання виділення дотації підприємству об'єднання громадян "АВМ і К" Рівненського міського товариства інвалідів з порушенням опорно-рухового апарату на створення спеціального робочого місця для працевлаштування інваліда. Рівненському УВП УТОС на створення належних санітарно-гігієнічних умов праці для інвалідів.
Обласне відділення Фонду активно співпрацює з громадськими організаціями інвалідів, беручи участь у спільних заходах, круглих столах, семінарах, де обговорюються існуючі проблеми соціального захисту цих громадян для вироблення пропозицій щодо їх врегулювання, які надсилаються до державних органів для відповідного реагування.
Серед проблемних питань, що виникають на сьогоднішній день в роботі відділення Фонду і потребують вирішення на рівні вищих органів влади є існування негативної практики розгляду судами справ щодо звільнення підприємств, установ, організацій, фізичних осіб, які використовують найману працю, від сплати адміністративно-господарських санкцій у разі невиконання ними нормативу створення робочих місць, призначених для працевлаштування інвалідів. Із заявлених і розглянутих судами 19 позовів про стягнення з підприємств АГС за невиконання нормативу створення робочих місць для працевлаштування інвалідів по 6 справах в задоволенні позову відмовлено. Суд фактично звільняє підприємство від сплати АГС, вважаючи, що роботодавець вжив всіх необхідних заходів для працевлаштування інвалідів, подаючи лише щомісячний звіт до центру зайнятості, хоча, відповідно до чинного законодавства, це не звільняє підприємство від обов'язку працевлаштування інвалідів, або сплати АГС за невиконання нормативу працевлаштування інвалідів.
Не на користь справі сьогодні є існуюча неузгодженість в питаннях контролю за виконанням роботодавцями нормативу працевлаштування інвалідів між Фондом соціального захисту інвалідів та Держінспекцією з питань праці через відсутність необхідної нормативно-правової бази в частині механізму проведення перевірок щодо контролю за виконанням підприємствами ст.19 Закону України „Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні”. Незважаючи на це, за 9 місяців поточного року обласним відділенням Фонду проведено 79 перевірок виконання підприємствами ст.19 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні", за результатами яких 8 підприємствам нараховані адміністративно-господарські санкції, а по відношенню до 4 суб'єктів господарювання порушені судові справи.
Через відсутність адміністративної відповідальності роботодавця за нереєстрацію у відділення Фонду немає повної картини щодо кількості суб'єктів підприємництва в регіоні, що унеможливлює всебічний контроль за виконанням 4% нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів та сплати до бюджету належних адміністративно-господарських санкцій.
Разом із певними досягненнями є й немало труднощів, невирішених питань. Не завжди вистачає повноважень, є кадрові, організаційні та інші проблеми. Та якими б вони не були, головне дослухатись до думок тих, хто кожного дня відчуває цю проблему на собі, або на своїх близьких. Основне не пільги, не тимчасова періодична увага під час свят разом з демонстрацією благодійності в засобах масової інформації. Головне, що нас усіх має об’єднувати – це бажання змінити ситуацію на краще, і якщо воно буде велике, то неодмінно матиме позитивний результат.