Сучасний підхід до реабілітації дітей
Опубліковано 26 листопада 2008 року о 09:50
Міжнародний Благодійний Фонд «Нове покоління» розпочав новий проект «Впровадження виховних і освітніх реформ в школах-інтернатах України», який складається з трьох частин та проходить у формі семінарів, тренінгів і позакласних занять. Минулого тижня у Хортицькому навчально-реабілітаційному багатопрофільному центрі відбувся перший із семінарів в рамках проекту.
Проект Міжнародного Благодійного Фонду «Нове покоління» «Впровадження виховних і освітніх реформ в школах-інтернатах України» триває із жовтня 2008 р. і завершиться у лютому 2009 р. у Запорізькій області та Автономній Республіці Крим. Стартував він у Запоріжжі, на Хортиці, в стінах ХНРБЦ, де обговорювали питання інклюзивної освіти.
Перед початком засідання керівник проекту Оксана Бистричан коротко представила організацію «Нове покоління», а сам проект – гість із Канади Матей Грицина. У заході брали участь заступник начальника відділу соціального захисту дитинства і виховної роботи Міністерства освіти і науки Автономної Республіки Крим Сергій Трифанов та головний спеціаліст сектору інтернатних закладів управління освіти і науки Запорізької обласної адміністрації Василь Панченко, директори та працівники шкіл-інтернатів, інноваційних закладів нового типу, представники Червоного Хреста, Міжнародної організації з міграції в Україні, волонтери з України та Канади. Обговорили проблеми включення дитини-інваліда в загальноосвітній навчальний процес, прийняття її закладом та суспільством, а також – питання менеджменту (розвиток інклюзивного закладу завдяки використанню додаткових коштів та залученню нових джерел фінансування). Виступаючи перед присутніми, Василь Панченко коротко розповів про те, що в Запорізькій області впродовж останніх п’яти років забезпечено збереження мережі інтернатних закладів та адаптовано її до соціально-економічних умов для задоволення потреб населення. Це стало можливим за рахунок зовнішньої диференціації (в регіоні реорганізовано 8 шкіл-інтернатів в заклади нового типу) та внутрішньої диференціації (в існуючих інтернатах відкрито класи інтенсивної корекції та профільні класи).
Сергій Трифанов висловив своє захоплення від екскурсії по Хортиць кому НРБЦ, як про унікальний інноваційний заклад, який свого часу теж був звичайним інтернатом, а сьогодні є гідним зразком для наслідування.
Завідуюча відділенням ранньої соціальної реабілітації Хортицького навчально-реабілітаційного багатопрофільного центру Віра Васильцова познайомила присутніх із структурою закладу, його завданнями, системою управління, а також із такою характерною особливістю роботи як командний підхід до реабілітації дитини. Суть його у тому, що з моменту приходу дитини у заклад з нею працює команда фахівців, яка її обстежує, діагностує, призначає ведучого фахівця, складає та погоджує з батьками індивідуальну програму реабілітації, розробляє рекомендації для батьків та педагогів і таким чином включає дитину у всі види реабілітації: педагогічну, медичну, соціальну та психологічну. Наприкінці вихованець центру має ще й можливість професійної реалізації.
Мріяти про те, що така ж команда фахівців буде працювати з дитиною із особливими освітніми потребами в умовах загальноосвітнього навчального закладу, як це передбачає інклюзивна освіта, наразі рано. Але такі приклади в Україні, хоча й поодинокі, вже є. Про це йшлося у виступі пані Ірини Юзич, реабілітолога з навчально-реабілітаційного центру «Джерело», яка показала відеоролик телеканалу «1+1» про інклюзивне навчання у школі № 82 м. Львова. Тут пацієнти «Джерела» включені у загальноосвітній навчальний процес і з успіхом, поряд зі здоровими однолітками, опановують шкільну програму, а після закінчення вступають у ВУЗи, соціально адаптовані. Одна із колишніх випускниць на візку, а тепер студентка університету «Україна» сказала в інтерв’ю: «Безліч людей, які живуть у багатоповерхівках, не бачать світу, а ми бачимо». І хоча на 18 тис. дітей із обмеженими психофізичними можливостями, які є на Львівщині, є тільки до десятка загальноосвітніх шкіл, де такі діти можуть навчатися, це все одно дає надію, що крига розтанула. Адже, як зазначила пані Ірина, «ніхто не зупинить ідею, пора якої настала».
Директор ХНРБЦ, кандидат педагогічних наук Валентина Нечипоренко поділилася з присутніми досвідом про ефективність використання коштів та пошук нових джерел для успішного розвиту інклюзивного закладу. Вона констатувала таку прикру обставину, як відсутність сприятливого законодавчого поля для реалізації інклюзивної освіти.
У рамках семінару методистом ХНРБЦ Людмилою Анісімовою та психологом Ольгою Козич було презентовано тренінг «Філософія інклюзивної освіти», який викликав жваву зацікавленість усіх учасників заходу.
Підбиваючи підсумки семінару, пані Оксана Бистричан сказала: «Ключовий принцип, який лежить в основі інклюзивного підходу, полягає в тому, що школи мають бути відкритими для всіх дітей, незалежно від їхніх фізичних, інтелектуальних, соціальних, емоційних, мовних чи інших особливостей, фізичних чи розумових проблем. Сьогоднішній семінар, на мою думку, сприятиме формуванню, підтримці і розвитку інклюзивної освіти для дітей із особливими освітніми потребами, посиленню громадянського суспільства, де цінуються відмінності та індивідуальність кожної дитини».